راهنمای خرید

تفاوت های هارد SSD و HDD در چیست؟

تفاوت های هارد SSD و HDD در چیست؟ تفاوت هارد SSD و HDD زمین تا آسمونه به این فکر کنید که اگر  هارد بر روی سیستم شما وجود نداشت، هیچ تنطیماتی روی سیستم شما ذخیره نمی‌ماند، اصلا سیستم عاملی نمی توانستید داشته باشید که بتوانید تنظیمات آن را ذخیره کنید. چه برسد به اینکه بخواهید بازی یا برنامه‌ی خاصی روی آن نصب کنید و از کار با آن لذت ببرید! واقعا دنیای کامپیوتر و لپ تاپ ها بدون درایو حافظه پوچ و بی‌معنا می‌شد!

حال که زندگی تمامی کامپیوترها به وجود هارد یا فضای ذخیره ساز وابسته است. بیایید در دنیای حافظه گشتی بزنیم و ببینیم حافظه‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کدام‌یک انتخاب بهتری نسبت به سایرین هستند؟ پس با ما همراه شوید تا بیشتر درمورد تفاوت هارد HDD و SSD با هم بررسی کنیم.

 

هارد چیست؟

قبل از آنکه به بررسی تفاوت هارد HDD و SSD بپردازیم بهتر است ابتدا به معرفی این دو درایو ذخیره سازی اطلاعات بپردازیم. هارد درایو یا دیسک ثابت نوعی فضای حافظه‌ی الکترو-مکانیکی است که با استفاده از مخازن مغناطیسی، داده‌های دیجیتالی را بر روی یک یا چندین دیسک گردان ذخیره می نماید و در صورت نیاز عملیات بازخوانی انجام می دهد. معمولا داده‌ها در این روش با کمک یک هد مغناطیسی و بازوی محرک روی دیسک‌های گردان ذخیره می گردند.

داده‌ها در هارد دیسک به‌صورت تصادفی و در بلوک‌های کوچک اطلاعاتی ذخیره می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود به روش‌های گوناگونی و بدون نیاز به ترتیب خاصی قابل‌بازخوانی باشند. حافظه‌ی هارد‌ها غیرفرار است، به همین دلیل داده‌ها حتی با خاموش روشن شدن دستگاه از بین نمی‌رود و برای همیشه در هارد باقی می‌مانند.

 

SSD چیست؟

درایو حالت جامد ( Solid State Drive = SSD) نوعی منبع ذخیره‌ی داده‌ است که با استفاده از حافظه‌ی فلش، اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. ساختار این حافظه به‌گونه‌ای طراحی شده که با همکاری مجموعه‌ای از مدارات، بتواند به‌طور مداوم داده‌‌ها را در خود ذخیره نماید. از این جهت که این نوع از درایو‌های حافظه برخلاف همتای مغناطیسی خود دارای سر خواندن و نوشتن و دیسک ذخیره‌ی اطلاعات نیستند، به آنها دیسک یا دستگاه حالت جامد گفته می‌شود.

 

تفاوت های هارد SSD و HDD در چیست؟

هارد دیسک‌ ها اولین مخزن‌های ذخیره‌ی داده‌ها در دنیای کامپیوتر هستند و می‌توان آن‌ها را به عنوان یکی ازقدیمی ترین اختراعات در تاریخ تکنولوژی‌های کامپیوتری دانست. اولین هارد با نام  IBM 650 RAMAC در سال ۱۹۵۶ به جهان معرفی شد. اگر نام این درایو حافظه را در گوگل جستجو نمایید متوجه خواهید شد که اولین هارد شباهت زیادی به حافظه‌های امروزی نداشت و بیشتر شبیه به یک یخچال غول‌پیکر بود.

این حافظه با وجود اندازه‌ی بزرگ و ۵۰ دیسک ۷۰ سانتی متری، تنها می‌توانست ۳.۷۵ مگابایت را در خود ذخیره کند! این دستگاه که تنها به منظور مصارف دولتی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفته در سال ۱۹۶۹ منسوخ شده است و جای خود را به مدل‌های جدیدتر و کوچکتری داد که ظرفیت بیشتری برای ذخیره‌ سازی اطلاعات داشتند.

حافظه‌های SSD برخلاف HDDها از قدمت زیادی برخوردار نیستند. این حافظه‌ها با افزایش تمایل بشر به استفاده از حافظه‌های جانبی پا به عرصه‌ی تکنولوژی نهادند. در سال ۱۹۷۰ حافظه‌های جانبی در قالب حافظه حبابی وارد بازار شدند و در ۱۹۸۰ محبوبیت خود را از دست داده اند. با این حال این مموری‌ها زمینه‌ای برای تولید فلش مموری‌های امروزی فراهم کردند که برای ذخیره و نگهداری اطلاعات نیازی به دریافت مداوم نیروی برق ندارند.

حافظه‌های SSD برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ و با ظهور نوت بوک‌ها وارد بازار شدند. در سال ۲۰۰۷ نخستین حافظه‌ی SSD با ظرفیت ۱ گیگابایت به بازار عرضه شد و با پیشرفت هرچه بیشتر لپ تاپ‌ها و افزایش قدرت آنها، ظرفیت این حافظه‌ها نیز افزایش پیدا کردند.

 

هارد HDD و حافظه SSD چگونه کار می کنند و در کارکرد چه تفاوتی با هم دارند؟

حال موقع آن است که به بیان تفاوت هارد HDD و SSD بپردازیم. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم هاردهای HDD به‌صورت الکترو-مکانیکی کار می‌کنند. این یعنی مدارهای موجود در این هاردها نیروی محرکه‌ی اجزای داخلی آن را تامین می‌کنند و آنها را به کار می‌اندازند. هارد دیسک‌ها از چند بخش بسیار مهم تشکیل شده‌اند که در کنار هم منجر به ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات شما می‌گردد.

دیسک‌ها یا پلاتر‌ها، صفحاتی گردان و مغناطیسی هستند که جایگاه اصلی ذخیره‌ی داده‌های شما هستند. اطلاعات توسط یک سَری مخصوص ثبت و خواندن داده‌ها، که با کمک بازوی محرک روی دیسک حرکت می‌کند، روی پلاتر ثبت و در صورت نیاز به همین روش بازخوانی می‌شوند.

حافظه‌های SSD ساختار بسیار متفاوتی دارند. این حافظه‌‌ها برای ثبت و ذخیره‌ی اطلاعات از مدارها کمک می‌گیرند. مدارهای نیمه هادی به کار رفته در این حافظه‌ها بدون کمک گرفتن از اجزای مکانیکی اطلاعات شما را در خود ذخیره می‌کنند و هنگامی که به آن‌ها نیاز دارید با سرعت هرچه تمام‌تر داده‌هایتان را بازیابی می‌نمایند. هر دو حافظه غیرفرار هستند و در صورت خاموش شدن و جدا شدن از منبع انرژی اطلاعات شما را در خود نگه می‌دارند.

 

 

تفاوت هارد HDD و SSD در چیست؟

 

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات

سرعت حافظه ها در خواندن و نوشتن اطلاعات یکی از تفاوت‌های مهم بین هارد دیسک و حافظه‌ی حالت جامد هستند. هنگامی که موضوع سرعت در میان باشد SSD رقیبی ندارد.تفاوت های هارد SSD و HDD در چیست؟در حالی که حافظه HDD برای انجام دستورات به کمی زمان نیاز دارد، کامپیوترهایی که مجهز به حافظه SSD هستند سریع بوت می‌شوند و در عرض چند ثانیه عملیات موردنظر را به اتمام می‌رسانند.

 

تاثیرات مغناطیسی

هارد دیسک‌ها از اجزای مغناطیسی ایجاد شده اند و اطلاعات شما را روی صفحات مغناطیسی ذخیره می‌کنند، بنابراین می‌توان حدس زد که در صورت قرار گرفتن در جوار آهن‌ربا یا هر شی دیگری که داری اثر مغناطیسی باشد، اطلاعات ذخیره شده روی آن نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در بیشتر مواقع اطلاعات ثبت شده روی HDD تحت تاثیرات مغناطیسی پاک می شود؛ اما SSDها دربرابر اثرات مغناطیسی در امان هستند، چرا که برای ذخیره‌ی اطلاعات از صفحات مغناطیسی استفاده نمی‌کنند.

 

رمزنگاری

عمل رمزنگاری در درایوهای حافظه به‌صورت بخش بخش انجام می‌شود و داده‌های هر بلوک به صورت مجزا کدگذاری می‌گردد.این کار در هر دو مدل درایو حافظه تقریبا به یک صورت انجام می‌پذیرد و برای کدگذاری پیشرفته‌تر آن‌ها می‌توان از برخی نرم‌افزارها کمک گرفت.

 

لرزش به هنگام ذخیره‌ی اطلاعات

هارد دیسک‌ها از اجزای مکانیکی ساخته شده‌اند، تمامی این اجزا در حین ثبت اطلاعات در فضای موجود در قاب HDD به حرکت در می‌آیند و داده‌ها را روی دیسک‌ها‌ی مغناطیسی گردان ذخیره می‌کنند.تفاوت های هارد SSD و HDD در چیست؟همین موضوع باعث می‌شود تا هاردهای HDD لرزش بیشتری در حین ذخیره‌ی داده‌ها داشته باشند. اما فعالیت حافظه‌ی SSD به دلیل نبود اجزای مکانیکی بدون کوچکترین حرکت یا لرزشی انجام می‌پذیرد.

 

طول عمر

حافظه‌ها عمر محدودی دارند، مخصوصا حافظه‌های SSD. این نوع حافظه‌ها در هر بلوک دارای سلول‌های حافظه‌ای هستند که قابلیت ثبت و حذف محدودی دارند. معمولا با گذشت ۶ سال سلول‌های موجود در مدار حافظه‌ی SSD توانایی خود را در ثبت و نگهداری اطلاعات از دست می‌دهند. هارد دیسک‌ها نیز دارای طول عمر محدود می باشند، چرا که ابزارهای مکانیکی قرار گرفته در آن‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند؛ با این حال فضای مغناطیسی موجود بر روی دیسک‌های HDD دچار محدودیت ثبت و حذف نیستند.

 

سرعت راه اندازی

عملکرد حافظه‌های SSD از هر نظر سریع‌تر از حافظه‌های HDD می باشد. مکانیزم فعالیت این حافظه‌ها باعث شده است تا آن‌ها بتوانند سرعت بسیار بالاتری را به کاربر ارائه دهند و این سرعت را در تمامی مراحل از راه‌اندازی گرفته تا بازخوانی اطلاعات به‌خوبی حفظ کنند.

 

حداکثر ظرفیت‌های رایج

حداکثر ظرفیت معرفی شده برای حافظه‌های SSD، حجم 8 ترابایت می باشد که به دلیل قیمت بالا چندان در دسترس نیست. بنابراین کاربرانی که حافظه‌های SSD را برای خود انتخاب می‌کنند می‌توانند حافظه‌هایی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت تا ۱ ترابایت را برای خود تهیه کنند.

 

تحمل در برابر سرما و گرما

هر دو نوع حافظه‌ی SSD و HDD مشابه هر قطعه‌ی الکترونیکی دیگری در برابر سرما و گرما حساس هستند. سرما و گرمای بیش از حد می‌تواند برای اجزای داخلی و مدارهای هر یک از این دو حافظه کشنده باشد و به‌طور کامل درایو حافظه‌ی شما را از کار بیندازد.تفاوت های هارد SSD و HDD در چیست؟ بهترین دما برای نگهداری هر دو درایو، دمای اتاق می باشد. با این وجود حافظه‌های حالت جامد مقاومت بالاتری در مقابل حداقل و حداکثر دما از خود نشان می دهند.

وزن

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز HDD و SSDها در وزن آن‌ها می باشد. HDDها به مراتب سنگین‌تر از حافظه‌های حالت جامد می باشند. به دلیل وجود قطعات متفاوت وزن انواع حافظه‌‌های HDD حدودا بین ۱۱۵ تا ۷۲۰ گرم است. اما حافظه‌های SSD تماما از مدار تشکیل شده‌اند و تنها وزن برد مدارها و قالب ‌بیرونی آن‌ها را یدک می‌کشد. معمولا حافظه‌های حالت جامد بین ۴۵ تا ۶۰ گرم وزن دارند و به نسبت هارد دیسک‌ها درایوهای بسیار سبک‌تری هستند.

 

ایجاد سروصدا به هنگام ذخیره سازی اطلاعات 

ین سروصدا به دلیل حرکت  هدخواندن و نوشتن و چرخش موتور محرک پلاترها ایجاد می‌شود. اما حافظه‌های حالت جامد درهنگام ذخیره‌سازی اطلاعات شما هیچ سروصدایی ندارند و در سکوت کامل فعالیت خود را انجام می دهند.

 

مصرف انرژی و تولید گرما

از این رو که حافطه‌های حالت جامد دارای موتور محرکه و پلاتر گردان نیستند، برای فعالیت نیازی به انرژی زیادی ندارند و انرژی دریافتی خود را به بهترین نحو ممکن در راستای ذخیره یا خوانش اطلاعات صرف می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که SSDها گرمای کمتری تولید نمایند. در مقابل HDDها برای کار به انرژی بیشتری نیاز دارند و چرخش موتورهای محرکه و دیسک‌های مغناطیسی باعث تولید گرمای بیشتری توسط این درایو‌ها می شود.

 

مقاومت در برابر ضربه و لرزش

SSDها باز هم گوی سبقت را از حریف خود می‌ربایند. طراحی خاص حافظه‌های حالت جامد به کمکشان می‌آید و باعث می‌شود در مقابل ضربه، لرزش یا هر حادثه‌ی غیرمترقبه‌ی دیگری که موجب بروز شوک به حافظه می‌شود، مقاوم‌تر باشند. در سوی دیگر داستان، هارد دیسک‌ها به دلیل داشتن قطعات متحرک و فضای خالی بیشتری که این قطعات را در بر می‌گیرند در برابر انواع ضربه و شوک آسیب‌پذیرتر هستند.

 

میزان در دسترس بودن

میزان در دسترس بودن به قابلیت خریداری هر یک از این قطعات کامپیوتری توسط اقشار مختلف جامعه اشاره دارد. قطعا هارد دیسک‌ها با وجود قیمت‌گذاری منصفانه‌تر و امکان تهیه‌ی بالاترین ظرفیت‌ها با قیمتی معقول از دسترسی بالاتری برخوردار هستند و اقشار بیشتری می‌توانند یکی از انواع درایو HDD را برای خود تهیه کنند. حافظه‌های SSD دارای قیمت بالاتری هستند و ظرفیت کمتری را ارائه می‌کنند.

 

طول عمر

از منظر طول عمر SSDها بسیار مقاوم‌تر و ماندگار‌تر از هارد دیسک‌ها هستند و می‌توانند در شرایط گوناگون بهتر عمل نمایند.

 

اندازه

معمولا هارد دیسک‌ها به دلیل طراحی خاصشان دارای محدودیت در اندازه می باشند و نمی‌توان آن‌ها را از حد مشخصی کوچکتر تولید کرد. اما SSDها می‌توانند در قالب جعبه‌‌های کوچک ۶ سانتی‌متری تولید گردند.

شما می توانید از بهترین لپ تاپ های دارای هارد SSD  و HDD در سایت ما نیو پی سی  دیدن فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *