راهنمای خرید

رم لپ تاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

رم لپ تاپ چیست و چه کاربردی دارد ? RAM یکی از سخت افزارهای محاسباتی لپ تاپ است که در آن سیستم عامل (OS)، برنامه های کاربردی و داده های مورد استفاده فعلی نگهداری می شود تا بتوانند به سرعت توسط CPU به آنها دسترسی پیدا کنند. RAM حافظه اصلی کامپیوتر است.

رم اینگونه است که تا زمانی که رایانه روشن است، داده ها درآن حفظ می شوند، اما با خاموش شدن رایانه از بین می روند. هنگامی که رایانه مجدداً راه اندازی می شود،

اگر دقیقاً مطمئن نیستید که رم چیست و چه کاربردی دارد؟ ما همه سوال های شما را جواب می دهیم، از اینکه رم چیست تا اینکه چگونه کار می کند و چرا ارزش ارتقا دادن را دارد.

 

چرا حافظه کامپیوتر (RAM) مهم است؟

 

حافظه (RAM) یکی از مهمترین اجزای تعیین کننده عملکرد سیستم شما است. RAM به برنامه ها مکانی برای ذخیره و دسترسی کوتاه مدت می دهد. اطلاعاتی را که رایانه شما به طور فعال از آن استفاده می کند ذخیره می کند تا بتواند به سرعت به آنها دسترسی داشته باشد.

هرچه برنامه های بیشتری در سیستم شما اجرا شود، به رم بیشتری نیاز خواهید داشت.

 

 

سرعت و عملکرد سیستم شما مستقیماً با مقدار RAM نصب شده شما ارتباط دارد. اگر رم سیستم شما خیلی کم باشد، ممکن است کند باشد. راه هایی وجود دارد که می‌توانید ببینید آیا رایانه شما به حافظه بیشتری نیاز دارد یا خیر، و مطمئن شوید که حافظه ای را خریداری می کنید که با سایر اجزای سیستم شما سازگار باشد. به طور کلی، قطعات با بالاترین استاندارد در زمان ساخت، ساخته می شوند.

برای جلوگیری از وارد کردن حافظه ناسازگار توسط کاربران، ماژول‌ها از نظر فیزیکی برای هر نسل فناوری حافظه متفاوت هستند. این تفاوت های فیزیکی در صنعت رم استاندارد هستند. یکی از دلایل استانداردسازی رم در سطح صنعت این است که سازندگان رایانه باید پارامترهای الکتریکی و شکل فیزیکی حافظه قابل نصب در رایانه خود را بدانند.

 

علت سرعت و تاخیر رم چیست؟

این بحث علت سرعت و تاخیر رم در لپ تاپ به ما نشان داده می شود. در حالی که این دو ارتباط نزدیک دارند، اما آن چنان که شما فکر می کنید به هم مرتبط نیستند. در سطح پایه، به تأخیر زمانی که یک فرمان وارد می شود و زمانی که داده ها در دسترس هستند، اشاره دارد. سرعت و تأخیر رم به شما کمک می کند تا بر اساس نیاز خود، رم مناسبی را برای نصب در سیستم خود انتخاب کنید. تا در آینده دچار و چه کاربردی دارد؟راضی بوده باشید لازم است که بدونید اگر سوالی دارید در 24 ساعت شبانه روز می توانید از مشاوران ما سوال های خود را بپرسید.

رم چه کار می کند؟

رم به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت بین کارهایتان جابجا شوید(از برنامه های مختلفی استفاده کنید). به عنوان یک قانون در دنیای تکنولوژی، هرچه حافظه رم شما بیشتر باشد،شما فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعاتتان دارید.

هنگامی که رایانه خود را روشن می کنید و صفحه گسترده ای را برای ویرایش آن باز می کنید. حافظه رم برای بارگیری و اجرای برنامه‌ها، پاسخ به دستورات شما، یا جابه‌جایی بین چند برنامه، استفاده می‌شود. حافظه تقریباً همیشه به طور فعال توسط رایانه شما استفاده می شود. اگر سیستم شما کند است یا پاسخگو نیست، ممکن است نیاز به ارتقای رم یا حافظه داخلی از نوع SSD نیاز داشته باشید. اگر فکر می کنید ممکن است به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید، به راحتی می توانید رم دسکتاپ یا لپ تاپ خود را ارتقا دهید یا اگر در این کار تخصصی ندارید می توانید با مشاوران ما به صورت رایگان مشورت کنید.

 

 

رم به نوعی مانند لپ تاپ شماست. آن به شما امکان می‌دهد روی پروژه‌های مختلفی کار کنید و هر چه جای لپ تاپتان بیشتر باشد، می‌توانید همزمان صفحات، پوشه‌های بیشتری را استفاده کنید. شما می توانید به سرعت و به راحتی بدون مراجعه به درایو ذخیره سازی خود به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. وقتی کارتان را با یک پروژه تمام کردید، می‌توانید برخی یا همه پروژه‌ها را برای نگهداری در درایو ذخیره سازی قرار دهید. درایو ذخیره سازی شما (HDD یا SSD) است که در لپ تاپ شما کار می کند تا پروژه های شما را ردیابی و ذخیره کند.

 

برای چه چیزی از رم استفاده می کنند؟

رم نیز اینگونه است هر چه قویتر، (البته بستگی به CPU دارد)، باشد پردازنده سریعتر اطلاعات خواسته شده را پردازش می کند و در اختیار کاربر قرار می دهد. همیشه حجم بالای رم به معنی قدرت بیشتر لپ تاپ نمی باشد انتخاب آن بستگی به  کارههایی دارد که کاربر می خواهد با لپ تاپ خود انجام دهد.

باز کردن بسیاری از برنامه ها، اجرای فرآیندهای مختلف یا دسترسی به چندین فایل به طور همزمان احتمالاً از مقدار زیادی RAM استفاده می کند. برنامه‌های پیچیده‌ای مانند بازی‌ها یا نرم‌افزارهای طراحی قسمت زیادی از RAM را درگیر می‌کنند.

 

آیا باید رم خود را ارتقا دهید؟

گیمرها و طراحان فقط به دنبال افزایش سرعت لپ تاپ خود هستند، ارتقاء RAM یک راه ساده و آسان برای افزایش عملکرد سیستم عامل شما می باشد. برای تعیین نوع رم مناسب برای رایانه خود، از Crucial® Advisor™ یا System Scanner استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می کنند تا مشخص کنید کدام ماژول های حافظه با رایانه شما سازگار است. برای سرعت مورد نیاز و بودجه شما تعداد زیادی حافظه رم است که می توانید با انتخاب یکی از آنها بهترین لحظات را برای خود طراحی کنید.

انواع رم ها :

تا به امروز سه نوع رم بر روی لپ تاپ وجود داشته، که هرکدام دارای سرعت و طراحی متفاوتی هستند. DDR3، DDR2 و DDR4 که بسته به نوع سیستم لپ تاپ، بر روی آن سوار می شوند. DDR2 مدلی است قدیمی که دارای ظرفیت پایین  و دیگر کسی از آن استفاده نمی کند.

DDR3 که از سال 2011 به بعد بر روی سیستم های لپ  تاپ جا سازی و کار گذاشته شد و نسبت به DDR2 سریعتر و حجم بالاتری نیز دارند. این مدل با 2، 4 و 8 گیگ عرضه شد و تا سال 2015 و نسل ششم پردازنده ها، استفاده می شد. این مدل با سرعت 1600 مگاهرتز و 204 پین می باشند. و پردازنده های آنها قابلیت اجرای 32 گیگ رم را دارند.

DDR4 هم جدید ترین مدل رم می باشد که از نسل 7 به بعد بر روی لپ تاپ ها استفاده شد. سرعت این رم 2666 و دارای 288 پین می باشد. ین رمها از نظر ظاهری نیز با هم فرق دارند و نمی توان آنها را با هم جایگزین کرد، به اصطلاحی دیگر برای پردازنده ها نوع رم تعریف شده است.

 

حافظه آفلاین رم:

حافظه آفلاین معمولاً به نوار مغناطیسی گفته می شود که از طریق آن می توان به یک قطعه خاص از داده ها فقط با مکان یابی از ابتدای نوار، دسترسی پیدا کرد. RAM به گونه ای سازماندهی و کنترل می شود که امکان ذخیره و بازیابی داده ها را به طور مستقیم از مکان های خاص فراهم می کند.

انواع دیگر ذخیره سازی – مانند هارد دیسک و CD-ROM نیز به طور مستقیم یا تصادفی قابل دسترسی هستند، اما اصطلاح دسترسی تصادفی برای توصیف انواع دیگر ذخیره سازی ها استفاده نمی شود.

 

 

برای یافتن جواب سوال رم چیست و چه کاربردی دارد؟ تا آخر با ما همراه باشید. یک سلول خاص، کنترل RAM، آدرس ستون و ردیف را به پایین خط الکتریکی نازکی که در تراشه حک شده می فرستد. هر سطر و ستون در آرایه RAM خط آدرس مخصوص به خود را دارد. هر داده ای که خوانده می شود در یک خط داده جداگانه باز می گردد.

RAM از نظر فیزیکی کوچک است و در ریزتراشه ها ذخیره می شود. همچنین از نظر مقدار داده ای که می تواند نگه دارد، کوچک است. یک کامپیوتر یا لپ تاپ معمولی ممکن است با 8 گیگابایت رم عرضه شود، در حالی که یک هارد دیسک می تواند 10 ترابایت را در خود جای دهد.

 

هارد دیسک : 

از سوی دیگر، هارد دیسک داده ها را روی سطح های مغناطیسی ذخیره می کند.و بعد، SSD داده ها را در تراشه های حافظه ذخیره می کند که بر خلاف RAM، فراموش نمی شوند. آنها به داشتن شارژ وابسته نیستند و پس از تموم شدن شارژ، داده ها را از دست نخواهند داد. ریزتراشه های RAM در ماژول های حافظه جمع می شوند. این ها به شکاف های مادربرد کامپیوتر متصل می شوند.

 

اکثر رایانه های شخصی کاربران را قادر می سازند تا ماژول های RAM را تا سقف مشخصی اضافه کنند. داشتن رم بیشتر در رایانه تعداد دفعاتی را که پردازنده باید داده ها را از روی هارد دیسک بخواند کاهش می دهد، عملیاتی که بیشتر از خواندن داده ها از RAM طول می کشد. زمان دسترسی به RAM بر حسب نانو ثانیه است، در حالی که زمان دسترسی به حافظه ذخیره سازی بر حسب میلی ثانیه است.

 

در آخر :

RAM به دلیل نوساناتش نمی تواند داده ها را به صورت دائمی ذخیره کند. RAM را می توان با حافظه کوتاه مدت یک فرد و یک هارد دیسک را با حافظه بلند مدت یک فرد مقایسه کرد. حافظه کوتاه مدت بر کار فوری متمرکز است، اما فقط می تواند تعداد محدودی از حقایق را در هر زمان در نظر بگیرد. وقتی حافظه کوتاه مدت یک فرد پر می شود، می توان با حقایقی که در حافظه بلند مدت مغز ذخیره شده است، آن را تازه کرد، یک کامپیوتر نیز به این روش کار می کند. اگر RAM پر شود، پردازنده کامپیوتر باید مکرراً به هارد دیسک برود تا داده های قدیمی موجود در RAM را با داده های جدید پوشش دهد. این فرآیند عملکرد کامپیوتر را کند می کند. امیدوارم که از مقاله رم چیست و چه کاربردی دارد؟ در نیوپی30 راضی بوده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *