اخبار تکنولوژی, راهنمای خرید, نقد و بررسی

گرافیک آنبرد (Onboard)

گرافیک آنبرد: گرافیک مجتمع نام دیگر آنبرد است، درواقع در واحد پردازش GPU یا گرافیک بر روی پردازنده اصلی یا CPU قرار می گیرد، نحوه قرار گیری آن چندین مزیت دارد از جمله: کوچک بودن و ارزان بودن است، اما معایب آن این است که گرافیک های آنبرد توان پردازش دیتا های سنگین را ندارد.

گرافیک آنبرد نسبت به گرافیک مجزا قدرت کمتری دارد یعنی گرافیک آنبرد برای گمینگ و کار های گرافیکی 3 بعدی و رندرینگ اصلا مناسب نیست و نباید از آن ها انتظار پردازش امور گرافیکی بالا را داشت.

از موارد دیگری که باید در مورد کارت گرافیک Onboard بدانید این است که غیر قابل تعویض است، شاید طول عمر بالاتری نسبت به کارت گرافیک مجزا داشته باشد و احتمال خرابی آن بسیار کم باشد ولی باز هم از لحاظ قدرت، قدرت آن بسیار کم است.

مثلا اگر 4 گیگ رم داشته باشید و 1 گیگ حافظه گرافیکی، حافظه برای کار های عمومی شما تنها 3 گیگ است، زیرا در گرافیک آن برد حافظه به صورت اشتراکی می باشد.

در ادامه مقاله گرافیک آنبرد در سایت نیو پی‌سی با ما همراه باشید تا در رابطه با شرکت اینتل و ای ام دی صحبت کنیم.

 

گرافیک های آنبرد اینتل

در گذشته Intel HD Graphics به عنوان بخشی از معماری Hub اینتل بر روی مادربرد تعبیه شده بود، این مدل ها با نام Intel Extreme Graphics و Intel GMA شناخته می شدند، به مرور زمان NorthBridge بر روی مادربرد ها حذف شد و پردازش گرافیکی به سی پی یو منتقل شد.

گرافیک مجتمع اینتل با نام Intel GMA شهرت عملکرد پایین را بدست آورد، به همین منظور برنامه های گرافیکی سنگین سه بعدی و بازی های سنگین اصلا مناسب این گرافیک نبود.

گرافیک HD اینتل باعث شد تا محصولات خود به صورت یکپارچه ساخته شود و با رقیب هایی چون: Nvidia و AMD رقابت کند.

گرافیک‌های آنبرد Intel سری UHD Graphics

این مدل پردازنده ها برای اولین بار در سال 2010 تحت عنوان Intel HD Graphics معرفی شدند، در سال 2017 Intel UHD Graphics تغییر نام دادند و این سری از پردازنده های گرافیکی Onboard اینتل برای کار های روزمره و اجرای بازی های بسیار سبک طراحی شده اند.

برای پیدا کردن این نوع گرافیک ها لپ تاپ هایی مانند: Dell XPS 13 هیبرید یا اچ پی Elitebook 1030 G1 و… می توانید کارت گرافیک مجتمع پیدا کنید.

 

گرافیک مجتمع Intel سری Iris

Intel Iris Graphics و Intel Iris Pro Graphics سری های IGP می باشند، این مدل در سال 2013 با برخی مدل های پردازنده Haswell به عنوان نسخه های با عملکرد بالا در گرافیک های HD معرفی می شدند، Iris Pro Graphics اولین گرافیک هایی بود که از تکنولوژی DRAM در آن تولید و استفاده شد.

در سال 2016 اینتل با انتشار فناوری Kaby Lake به عنوان Intel Iris Plus Graphics یاد کرد و در زمستان 2013 گرافیک آنبرد اینتل 65 درصد از کل پردازنده های گرافیکی کامپیوتر ها را تشکیل داد.

این آمار آنچنان واقعی نیست چون تعدادی از این آمار مربوط به گرافیک های مجزا این شرکت است و این سری از گرافیک های اینتل نسبت به سری UHD Graphics قوی تر عمل کرده و در اجرای بازی و برنامه گرافیکی سنگین مناسب تر است.

 

گرافیک Onboard شرکت AMD سری Radeon RX Vega

مدل پردازنده گرافیکی Radeon RX Vega توسط شرکت AMD توسعه یافته است.

این مدل شامل کارت گرافیک دسکتاپ و APU هایی می باشد که برای PC، موبایل و لپ تاپ در نظر گرفته شده است، این مدل AMD در 14 آگوست 2017 منتشر شد، که شامل RX Vega 56 و RX Vega 64 بود که به ترتیب 399 و 499 دلار قیمت داشتند.

در ادامه APU موبایل مدل Ryzen 2500U و Ryzen 2700U، در Oct 2017 معرفی شدند، فوریه 2018 شاهد انتشار 2 APU دسکتاپ، Ryzen 3 2200G ،Ryzen 5 2400G و سری APUهای Ryzen Embedded V1000 بودیم، در سپتامبر 2018 AMD چندین APU Vega را در خط محصولات Athlon خود معرفی کرد.

در سپتامبر 2018 AMD چندین APU Vega را در خط محصولات Athlon خود رونمایی کرد.

 

گرافیک Radeon RX Vega 11

قدرتمند ترین گرافیک آنبرد موجود در بازار Radeon RX Vega 11 Graphics می باشد، اگر بخواهید بدون گرافیک مجزا بازی کنید بهترین انتخاب گرافیک Radeon RX Vega 11 Graphics است.

AMD از دانش خود در تولید GPU و CPU برای Radeon RX Vega 11 Graphics استفاده کرده است و یک کارت گرافیکی یک پارچه که قادر است اجرای مجموعه ای از بازی ها در مقیاس HD با نرخ 50 فریم در ثانیه، بازی ها را اجرا کند.

 

گرافیک مجتمع Radeon RX Vega 8

یکی دیگر از گرافیک های آنبرد Radeon RX Vega 8 Graphics از شرکت AMD می باشد که بر اساس پردازنده گرافیکی Raven با فرآیند 14 نانومتری ساخته شده است، Vega 8 از DirectX 12 پشتیبانی می‌کند و می‌تواند بازی‌های جدید را اجرا کند اما از Vega 11 قدرت کمتری دارد.

 

گرافیک آنبرد اینتل UHD 630

گرافیک Intel UHD 630 را می توان بر روی مرکز پردازنده یا سی پی یو های دسکتاپ Coffee-Lake و بالاتر پیدا کرد، در حالی که گرافیک های آنبرد به اندازه سری Vega شرکت AMD قدرتمند نیستند اما برای کسانی که کارت گرافیک مجزا ندارند یک گزینه گرفیکی ارائه می شود.

تنها مزیتی که این نسخه با نسخه HD Graphics 630 دارد این است که سرعت کلاک بیشتری دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *